REFLECTION [WEEK 5 - 26/10/2018 ]
Project-Based Learning (PBL)
Setelah penat mengumpul maklumat dan baca. Saya dah mula faham yang PBL ni adalah apabila guru atau pelajar mengemukakan satu tema persoalan yang akan memandu pelajar membuat projek secara berkolaborasi dan memerlukan pelajar menjawab persoalan dunia sebenar.
Pada
pendapat saya pembelajaran di Malaysia juga sebenarnya berkonsepkan PBL tetapi tidak
diterapkan dari peringkat awal persekolahan. Semasa memasuki zaman universiti
baru konsep ini betul-betul diaplikasi. Kebaikkan konsep ini pelajar dapat
menghuraikan isu dan persoalan yang rumit, menggalakkan persefahaman
dan memberi ruang pelajar meneroka, membuat penilaian dan menganalis maklumat
dalam cara yang bermakna. Penggunaan PBL juga turut membantu murid membina
kemahiran dan ketrampilan dalam menghadapi masyarakat masa depan yang lebih
berasaskan kepada maklumat dan teknologi. Selain itu, PBL juga mampu melahirkan
murid yang boleh menghadapi dunia abad ke-21 kerana melalui PBL, pelajar boleh
berfikiran “outside the box”, boleh bekerja bersama kumpulan dalam kelas, atau
kelas lain, ataupun di negara lain (Collaborative Learning). Justeru memberi
banyk faedah kepada individu dalam menghadapi dunia sebenar. Faedah yang penting
dalam perlaksanaan PBL ialah membantu mempertingkatkan amalan PdP serta
membantu membangun dan menilai kemahiran serta mindset sebagaimana yang
dikehendaki dalam dunia pekerjaan masakini (Knowledge-Workers).
Jadi saya berharap, konsep ini boleh diterapkan dari peringkat awal persekolahan lagi.
Comments
Post a Comment