REFLECTION Week 6 [2/11/2018]
Morning everyone!!!!
Assalamualaikum semua, Doktor ada bagi tugasan yang memerlukan saya mencari kurikulum lain untuk dijadikan perbandingan.
setelah saya baca secara kasar kurikulum negara-negara maju, saya boleh membuat kesimpulan yang pendidikan di negara maju ini tidak mengira taraf ekonomi, etnik atau latar belakang berhak mendapat akses yang sama kepada pendidikan berkualiti bagi membolehkan mereka mencapai prestasi masing-masing. Saya dapati Malaysia juga akan melahirkan pendidikan seperti ini menjelang tahun 2025 dengan kewujudan Program Transformasi Sekolah 2025 (TS25)
Assalamualaikum semua, Doktor ada bagi tugasan yang memerlukan saya mencari kurikulum lain untuk dijadikan perbandingan.
setelah saya baca secara kasar kurikulum negara-negara maju, saya boleh membuat kesimpulan yang pendidikan di negara maju ini tidak mengira taraf ekonomi, etnik atau latar belakang berhak mendapat akses yang sama kepada pendidikan berkualiti bagi membolehkan mereka mencapai prestasi masing-masing. Saya dapati Malaysia juga akan melahirkan pendidikan seperti ini menjelang tahun 2025 dengan kewujudan Program Transformasi Sekolah 2025 (TS25)
Pendidikan di negara maju juga tidak mengukur kekuatan murid dengan ujian. Ini kerana negara mereka yakin dan sedar kemahiran modal insan sebenarnya yang lebih memberi kesan kepada pembangunan sesebuah negara tersebut.Contoh di Malaysia, Malaysia sebenarnya ramai mempunyai pendidikan tetapi kenapa kita masih belum mencapai tahap kemajuan seperti negara-negara luar? Contoh sampah pun belum pandai masukkan dalam tong, naik kereta pun tak pandai nak ikut lampu insyarat. Adakah ini semua berpunca dari tiada didikan? pada pendapat saya, memang ini semua akibat dari kurang didikan tetapi kurang didikan dari segi moral, sivik. Ini semua adalah modal insan yang perlu kita bentukkan agar menjadi rakyat yang bukan sekadar maju dalam pendidikan malah maju dari aspek JERI juga.
Inilah generasi yang negara kita cuba dihasilkan menjelang tahun 2025
Comments
Post a Comment