REFLECTION WEEK 3 - CURRICULUM DEVELOPMENT-
Assalamualaikum dan selamat pagi semua !!!!
Harapan saya semoga semua pembaca blog ini sentiasa dalam keadaan sihat dan gembira. Ok minggu ni, saya didedah dengan BAGAIMANA proses membangunkan sesuatu kurikulum itu dan APAKAH kandungan yang perlu ada dalam kurikulum sesebuah negara itu.
Hasil dari kelas, saya mendapati terdapat 3 aspek utama dalam pengalaman mengajar iaitu:
1) Matlamat (Goal):Kebiasaannya terdiri dari 1-2 kenyataan.
Ciri - ciri matlamat mestilah memenuhi keperluan dan kehendak individu, sesuai dengan keperluan masyarakat, berkaitan dengan nilai-nilai murni yang kuat dipegang oleh masyarakat, dan selaras dengan kepercayaan agama.
2) Objektif dan hasil pembelajaran.
Objektif prestasi memerlukan perilaku menunjukkan pengetahuan/kemahiran-kemahiran tertentu dalam arahan yang dikuasai.
3) Pengalaman Belajar
Pengalam pelajar tersebut di dalam kelas, bagaimana mengeluarkan pendapat dan idea dan belajar membuat keputusan yang tepat hasil dari pembelajaran.
4) Kandungan
Kandungan pembelajaran mestilah merangkumi maklumat penting, maklumat yang meluas, maklumat yang seiring dengan perkembangan semasa dan mestilah juga mempunyai persamaan antara perlajar dan keperluan yang diperlukan dalam kehidupan bermasyarakat.
5)Penilaian Pembelajaran
Penilaian perlu dilakukan dalam mengukur adakah objektif dan matlamat kurikulum itu tercapai ataupun tidak.
saya juga didedahkan dengan perbandingngan kurikulum antara negara bagi menambah baikkan kurikulum yang tersedia.
Harapan saya semoga semua pembaca blog ini sentiasa dalam keadaan sihat dan gembira. Ok minggu ni, saya didedah dengan BAGAIMANA proses membangunkan sesuatu kurikulum itu dan APAKAH kandungan yang perlu ada dalam kurikulum sesebuah negara itu.
Hasil dari kelas, saya mendapati terdapat 3 aspek utama dalam pengalaman mengajar iaitu:
- Unsur-unsur (Elements)
- Proses
- Reka Bentuk (Design)
1) Matlamat (Goal):Kebiasaannya terdiri dari 1-2 kenyataan.
Ciri - ciri matlamat mestilah memenuhi keperluan dan kehendak individu, sesuai dengan keperluan masyarakat, berkaitan dengan nilai-nilai murni yang kuat dipegang oleh masyarakat, dan selaras dengan kepercayaan agama.
2) Objektif dan hasil pembelajaran.
Objektif prestasi memerlukan perilaku menunjukkan pengetahuan/kemahiran-kemahiran tertentu dalam arahan yang dikuasai.
3) Pengalaman Belajar
Pengalam pelajar tersebut di dalam kelas, bagaimana mengeluarkan pendapat dan idea dan belajar membuat keputusan yang tepat hasil dari pembelajaran.
4) Kandungan
Kandungan pembelajaran mestilah merangkumi maklumat penting, maklumat yang meluas, maklumat yang seiring dengan perkembangan semasa dan mestilah juga mempunyai persamaan antara perlajar dan keperluan yang diperlukan dalam kehidupan bermasyarakat.
5)Penilaian Pembelajaran
Penilaian perlu dilakukan dalam mengukur adakah objektif dan matlamat kurikulum itu tercapai ataupun tidak.
saya juga didedahkan dengan perbandingngan kurikulum antara negara bagi menambah baikkan kurikulum yang tersedia.
Comments
Post a Comment